Nezisková organizace Rovné příležitosti, z.s. realizovala šest genderových auditů, a to čtyři v Ostravě, a po jednom v Havířově a Karviné.
Gender audity vyhodnocovaly podporu mužů a žen ve firmě za použití metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Jejich cílem bylo zhodnotit stávající situaci, ocenit dobré praxe a nabídnout cestu ke zlepšení v problematických oblastech.
Genderové audity se zaměřovaly na tyto tematické oblasti:
Bylo zjištěno, že ve firmách není rovnoměrné zastoupení mužů a žen, především existuje genderová nerovnost ve vedoucích funkcích.
Prakticky se nerealizuje školení zaměstnanců a zaměstnankyň v genderové problematice. Firmy také často nerealizují systematický a pravidelný kontakt s rodiči na
rodičovské dovolené, což vede k tomu, že po návratu z rodičovské dovolené tyto osoby, což jsou v drtivé většině ženy, mají problém se znouzařazením do pracovního procesu a
často jsou propouštěny. Ze statistických údajů vyplývá, že v České republice na svá předchozí pracovní místa nenastoupí po rodičovské dovolené 50% osob.
Firmám bylo nejčastěji doporučeno systematické sledování zastoupení mužů a žen na jednotlivých úrovních řízení, mentoring a supervize zaměřena na ženy, genderové školení pro zaměstnavatele, zaměstnance a zaměstnankyně. A také systematický a pravidelný kontakt s osobami na rodičovské dovolené, jejich postupné zaměstnávání v průběhu rodičovské dovolené na dohodu o provedení práce, dohodu o pracovní činnosti či na částečný úvazek, vypracování individuálního plánu rozvoje v průběhu rodičovské dovolené a těsně před návratem z rodičovské dovolené. Pokud to je pro firmy možné, tak také zavedení homeofficu a flexiofficu či jiných flexibilních forem práce, které ocení rodiče s malými dětmi a rodiče na rodičovské dovolené, kteří takto mohou sladit rodinné a pracovní povinnosti.
Na základě výzkumů, které zkoumaly dopad genderových auditů a jejich přínos pro zaměstnavatele, zaměstnankyně a zaměstnance, je již dokázáno, že realizace genderových auditů a zavedení konkrétních změn na základě zjištěných informací, vede k větší spokojenosti, motivaci a výkonnosti zaměstnanců a jejich loajalitě s firmou, což vede k rostoucí produktivitě práce, jež pak znamenají pro firmu dlouhodobý zisk. Firma získá také vyšší společenskou prestiž.